Intr-o perioada in care rutina si confortul cotidian impacteaza semnificativ mediul inconjurator, alternativele eco-friendly si achizitiile sustenabile ar trebui sa dobandeasca statutul de necesitate, nu dorinta. Desi curentul fast fashion reprezinta o competitie acerba in industrie, bucurandu-se de o popularitate remarcabila, romanii par a fi la curent cu dezavantajele acestuia, incercand sa se orienteze catre comportamente de consum responsabile.
Care sa fie totusi perceptia generala si factorii decizionali ce primeaza cand vine vorba despre cumparaturi vestimentare sustenabile? Pentru a raspunde acestor intrebari, GLAMI, platforma europeana lider in descoperirea modei, a derulat un sondaj, in intervalul 5-9 ianuarie 2024, cu ajutorul a 6,054 respondenti din randul vizitatorilor www.glami.ro, ca parte a analizei Year in Review.
Sustenabilitate vs. accesibilitate
Intrebati ce parere au despre fast fashion, 37% dintre respondenti au afirmat ca sunt de acord cu acest curent, atata timp cat este accesibil. Pe de alta parte, 31% dintre ei evita sa realizeze astfel de cumparaturi din cauza calitatii scazute, in timp ce 6% le refuza avand preocupari legate de mediu. Alti 9% dintre cei chestionati constientizeaza problemele de mediu implicate, insa nu au suficiente resurse financiare pentru a face achizitii din alte locuri. In final, aproape 17% dintre persoanele participante la sondaj nu stiu inca ce sa creada despre fast fashion.
Cu toate acestea, sustenabilitatea e-shop-urilor este un aspect esential pentru 9% dintre romani. Lista criteriilor importante in alegerea magazinelor mai include si reducerile la brandurile preferate (44%), calitatea (38%), livrarea gratuita la domiciliu (29%), informatiile despre marimile si modelele disponibile (27%), posibilitatea de a plati la livrare (26%), interactiunile anterioare (22%), preturile mici (22%), livrarea rapida (21%), serviciile de suport oferite clientilor (11%) sau perioada indelungata pentru retur gratuit (10%).
Deschidere catre moda sustenabila
De remarcat este faptul ca numerosi romani incearca sa adopte comportamente responsabile de achizitie, chiar daca au parte de diverse obstacole. De pilda, 34% dintre respondenti incearca sa practice sustenabilitatea, insa recunosc ca bugetul joaca un rol decisiv, 32% dintre ei prioritizeaza brandurile eco-friendly in general, iar 18% au diminuat numarul articolelor cumparate, ca o buna practica asociata. In paralel, pentru 11% sustenabilitatea nu constituie un factor decisiv.
Interesant este ca dintre cei care au ales sa achizitioneze mai putin, 48% au afirmat ca ar cumpara cu siguranta mai multe articole de imbracaminte daca ar avea mai multe resurse financiare, 33% considera ca probabil ar face acelasi lucru, 9% nu au idee cum ar proceda, 8% spun ca probabil nu ar cumpara mai mult si doar un procent de 2% declara ca sigur nu ar opta pentru achizitii mai dese.
Doar 1 din 3 romani spune ca a comandat de pe platformele fast fashion externe
Platformele internationale de shopping, cu precadere cele din Asia, dispun de multa atentie din partea publicului global. Si totusi, in cazul romanilor, doar 33% spun ca au cumparat articole vestimentare prin intermediul lor anul trecut, pe cand 62% neaga acest lucru, iar aproximativ 5% nu isi amintesc cu exactitate.
Metodele de plata favorite ale romanilor pot explica aceasta situatie intr-o oarecare masura. Concret, 62% dintre respondenti inca aleg sa plateasca la livrare, doar 22% aleg sa plateasca online, iar pentru 16% dintre ei decizia este influentata de context.