La fel cum moda se schimba de la an la an, la fel evolueaza si obiceiurile de consum ale publicului. In mod evident, acestea sunt influentate de numerosi factori, printre care se regasesc deopotriva cei tehnologici si economici. Criteriile de achizitie, preocuparile in privinta legitimitatii si securitatii online, eforturile de identificare a unor alternative mai prietenoase cu bugetul - toate cunosc in prezent noi perspective si dimensiuni.
Pentru a intelege mai bine maniera in care s-au modificat atat perceptia, cat si comportamentul romanilor fata de achizitiile vestimentare in ultima vreme, GLAMI, platforma europeana lider in descoperirea modei, a derulat un sondaj in cadrul analizei Year in Review. Acesta a fost aplicat unui numar de 5.936 respondenti si s-a desfasurat in decursul lunii mai 2024.
A castiga vs. a pierde increderea consumatorilor
Decizia de cumparare dintr-un magazin nou se fundamenteaza pe diverse motive, insa de departe rolul cel mai important il au recenziile de pe internet si certificatele de incredere (pentru 52% dintre romani). Prezentarea informatiilor despre costurile de transport/retur sau urmarirea comenzii inspira credibilitate pentru 39% dintre cei chestionati, iar optiunea de plata la livrare convinge un procent de 36%. De asemenea, 26% urmaresc ca numarul de inregistrare si adresa companiei sa fie mentionate, iar 25% vor sa vada datele de contact pentru asistenta clientilor.
Pe de alta parte, si lista aspectelor care determina publicul sa nu efectueze o prima achizitie pe un nou site este generoasa. Pe primul loc in topul alertelor de la cumparare se afla preturile prea mici pentru a fi adevarate (pentru 37% dintre participantii la sondaj), urmate de lipsa recenziilor din mediul online (pentru 36%), lipsa contactelor si informatiilor de inregistrare (pentru 35%), prezenta greselilor de scriere, a celor gramaticale sau a frazelor ciudate (pentru 33%) si solicitarea detaliilor personale inainte de a face comanda (pentru 26%).
Calitatea precara a produselor, o frica des intalnita
Teama ca produsele nu vor avea calitatea dorita este extrem de comuna, fiind experimentata de 1 din 2 romani. Mai mult decat atat, 44% dintre consumatori spun ca au avut parte de experiente negative cu magazinele online de fashion de-a lungul timpului, primirea unui articol slab calitativ fiind motivul in 68% din cazuri.
Alte frici resimtite de utilizatori dupa plasarea unei comenzi includ securitatea platii si posibilitatea ca datele cardului sa fie furate (pentru 39%), lipsa suportului in cazul unor probleme (32%), politica de returnare complicata, ce presupune taxe ascunse (pentru 32%), probabilitatea ca banii sa nu fie primiti inapoi in cazul unui retur (28%), dar si securitatea informatiilor personale, precum e-mail ori telefon (pentru 25%).
Experienta „ultra-fast fashion”
Merita amintit ca peste 87% dintre cei chestionati cunosc aplicatii de ultra-fast fashion, 58% dintre ei afirmand ca au efectuat cumparaturi prin intermediul lor. Iar asta nu e de mirare, daca tinem cont de faptul ca 64% dintre participanti zic ca se bucura de intregul concept al platformelor, ce include numeroase jocuri si puncte care se transforma ulterior in vouchere.
In plus, 37% dintre ei nu sunt mai ingrijorati decat de obicei cu privire la siguranta informatiilor personale atunci cand utilizeaza acest tip de e-shopuri. Iar cand vine vorba despre regrete, 66% dintre romani nu se simt absolut deloc vinovati pentru ca se numara printre consumatorii de ultra-fast fashion. De asemenea, un procent de 39% nu ar fi de acord cu interzicerea acestor magazine pentru a ajuta producatorii si companiile locale, intrucat ar presupune un pret mai ridicat pentru achizitionarea unor produse similare.