30 mai 2024 - Cele mai citate surse media din România

Analiza din luna aprilie a fost efectuată pe baza a peste 12.900 de materiale ale publicațiilor de presă, a emisiunilor de știri de televiziune și radio și a materialelor de pe site-urile web care au apărut în perioada 01 aprilie – 30 aprilie 2024. Din acest set extins, au fost identificate 7.436 de materiale valide.
Posturile de televiziune, cu o pondere de 44%, rămân cele mai citate surse, urmate de mediul online cu o cotă de 35%. Pe locul trei se află presa scrisă care deţine aproximativ 20% din total, iar radiourile se menţin în zona de 1%.
Clasamentul general – Top 10
În luna aprilie clasamentul general cuprinde cinci posturi de televiziune, trei surse online si două surse de presă scrisă.
Antena 3 CNN conduce topul general cu 807 citări, urmată de Digi 24 pe poziţia secundă cu 732 citări, în timp ce Fanatik închide podiumul cu 680 citări. Pe locul patru se situează hotnews.ro cu 526 citări, iar poziţia a cincea este ocupată de Digi Sport citată în 414 materiale. Adevărul deschide cea de-a doua jumătate a clasamentului cu 294 citări, urmat de g4media.ro căruia cele 278 citări îi asigură locul şapte. Ultimele trei poziţii ale topului sunt reprezentate de Pro TV, citat de 243 de ori, gsp.ro întruneşte 233 citări în alte redacţii de presă, iar Realitatea Plus este citată în 218 materiale jurnalistice.
Presă scrisă – Top 5
La o diferenţă de 386 materiale jurnalistice de locul secund, Fanatik se detaşează considerabil de restul clasamentului şi rămâne cea mai citată publicaţie şi în luna aprilie cu 680 citări. Vârful de vizibilitate a fost atins în ziua de 3 aprilie când a înregistrat 49 citări în alte media. Pe locul al doilea se află Adevărul cu 294 referințe, fiind citat de alte redacţii media cu precădere în 1 și 15 aprilie (câte 19 citări în ambele zile). Libertatea ocupă poziția a treia cu 141 citări. Cascadorul Adrian Ștefănescu a fost omagiat cu Premiul Special la cea de-a 18-a ediție a Galei Premiilor Gopo, iar interviul acordat redacţiei Libertatea a reprezentat cel mai citat subiect. Clasamentul se continuă cu Click, citat în 121 de materiale jurnalistice, cu vârfuri de vizibilitate în 10 şi 26 aprilie. Ziarul Financiar închide top 5 cu 107 citări. Cel mai citat subiect face referire la scurtarea programului elevilor de către şcolile care funcționează în 3 schimburi şi care este considerată discriminatorie, conform Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării.
Posturi TV – Top 5
Antena 3 CNN este cea mai citată televiziune în luna aprilie cu 807 citări. Colegii jurnalişti au citat Antena 3 CNN de 46 de ori în data de 9 aprilie. Poziția secundă aparține postului Digi 24, menționat de alte redacții din țară de 732 de ori. Un sondaj pe teme electorale realizat on-line pentru canalul TV Digi24 a devenit cel mai citat material al postului. Rezultatele sondajului, realizat de AtlasIntel în perioada 5-9 aprilie 2024, pe un eșantion de 1764 de respondenți, îl indică pe Mircea Geoană drept candidatul care ar aduna cele mai multe voturi la alegerile prezidențiale. Locul trei în clasament este ocupat de Digi Sport cu 414 citări și un vârf al vizibilității acestora în data de 9 aprilie. Declaraţia cea mai preluată îi aparţine Simonei Halep într-un interviu pentru Digi Sport: „Îmi doresc tare mult să joc la Roland Garros, este turneul meu preferat”. Pro TV se situează pe poziția a patra cu 243 citări. Realitatea Plus închide clasamentul cu 218 citări.
Radio – Top 5
Radio România Actualități, cu 24 citări, conduce topul celor mai citate posturi de radio în luna aprilie. La o diferenţă extrem de mică, cu 22 citări, RFI se poziționează pe locul al doilea. Este urmat de Europa FM cu 6 citări, Digi FM cu 5 citări, iar București FM şi Rock FM închid clasamentul cu cîte o citare fiecare.
Online – Top 5
Cele 526 citări au poziţionat hotnews.ro la vârful clasamentului online. Liderii PNL şi PSD au decis să renunţe la candidatul pentru Primăria Capitalei, medicul Cătălin Cîrstoiu, şi să meargă în cursa pentru Primăria Capitalei cu proprii candidați. O serie de anchete Hotnews au arătat cum medicul profesa la clinica soției, deși era șeful Spitalului Universitar. Pe locul al doilea, cu 278 citări în alte surse, s-a situat g4media.ro. Liberalul Cristi Pascu, consilier local în Sectorul 6, a fost numit în funcția de vicepreședinte la Oficiul Național pentru Jocuri de Noroc. Declaraţiile acestuia, publicate de g4media.ro, au reprezentat cel mai citat subiect al site-ului. Întrebat de reporterul G4Media dacă poate spune în baza cărei legislații a fost înființat și funcționează Oficiul Național pentru Jocuri de Noroc, Cristi Pascu a spus: ”Dacă mă puneți să știu legislație pe domeniu chiar nu vă pot ajuta, e un domeniu relativ nou. Gândiți-vă că numirea a fost făcută aseară, acum e ora 8 dimineața și în secunda asta îmi cereți să știu legislația. Am fost numit acolo pentru că atunci când mi s-a dat o sarcină am dus-o la capăt. Lăsați-mă să intru în pâine și vă stau la dispoziție cu toate detaliile despre legislație”. Podiumul este închis de gsp.ro, citat de alte surse media din țară de 233 de ori și cu un vârf al citărilor în data de 10 aprilie. Pe locul patru se află romania.europalibera.org, citat în 184 de materiale jurnalistice în media din România, iar clasamentul este închis de cancan.ro cu 152 citări.

Metodologie
Studiul celor mai citate surse de media din România oferă informaţii cu privire la numărul citărilor unor instituții media (print, online, radio, TV), fără a include şi agenţiile de presă. Cercetarea a fost realizată în perioada 01 aprilie – 30 aprilie 2024.
Raportul analizeză articolele din presa scrisă și on-line, precum și știrile difuzate de posturile de radio și TV în care au fost menționate numele surselor de informare în masă. Raportul a luat în considerare acele materiale care fac referire la articole, știri, comentarii și declaraţii ce au apărut în diferite media, cu condiţia ca acestea să nu fie republicări integrale din alte media.
Sintagmele folosite în elaborarea studiului pot fi recunoscute după următoarele forme: o declaraţie se află între ghilimele şi sursa este menţionată în fraze care arată astfel: “Joi, Libertatea a scris că …”/ “jurnaliştii de la Adevarul au notat că …”/ “Radio România Actualităţi informează despre …”/ “în interviul de la Antena 3 CNN X a spus că …”/ “potrivit unui studiu realizat de ziarul Capital …”.
Principalul criteriu conform căruia un anumit material a fost luat în considerare constă în referirea directă asupra unui articol, a unei declaraţii sau a unui comentariu publicat în alt mediu de informare (print, online) sau difuzat la un post de radio/TV. Suma referirilor unei surse citate nu include citările publicaţiilor care fac parte din acelaşi trust.
Atunci când sursa citată este menționată de mai multe ori în același material este luată în considerare ca o singură apariție – o singură citare a mediului respectiv.
Studiul analizează știrile difuzate și articolele publicate de peste 30 de posturi de radio și de televiziune, peste 100 de surse din presa scrisă, peste 3000 de surse online care publică regulat știri și articole noi.
În procesul de monitorizare a materialelor din cadrul posturilor de televiziune, radiourilor și publicațiilor tipărite care au și o prezență online, raportarea a cumulat și citările provenite de pe site-urile aferente.
Analiza nu include materiale care:
 se referă la presa străină;
 sunt referinţe proprii – un ziar/post face referire la propriile sale informaţii sau articole, sau la cele din publicaţii aparţinând aceluiaşi trust;
 sunt republicate integral dintr-un ziar sau un site;
 citează publicaţii neactualizate (mai vechi de 3 ani), sau care se referă la media care nu mai există;
 se referă la informaţii de pe site-urile unor companii şi organizaţii care nu sunt instituții media;
 sunt reluări ale aceloraşi programe de la un anumit post TV sau radio;
 fac referire la filme și programe difuzate de posturile de televiziune;
 sunt comentarii despre o fotografie sau o copertă;
 sunt review-uri publicate în presă sau difuzate la TV sau radio;
 fac referire la agenţiile de presă precum Mediafax, news.ro, Agerpres etc sau provin de pe portalurile cu caracter de agregatori de conținut;
 fac referire la profilul de business al unui mediu particular sau includ informaţii care reprezintă comentarii ale jurnaliştilor, fără ca acestea să fie corelate cu ceea ce este scris în articolele respective;
 provin de pe platformele de socializare și comentariile postate în cadrul articolelor de pe site-urile de internet.
Informații detaliate privind monitorizarea mass-media pot fi găsite la adresa www.mediatrust.ro

Alte articole
afisport.ro
cauciucuridirect.ro
flip.ro