Conferință de presă susținută de premierul Marcel Ciolacu după semnarea contractului pentru ultimul lot al Autostrăzii Moldovei A7
Marcel Ciolacu: Bună dimineața! Mă bucur, astăzi, să mă aflu acasă, la Buzău, impreună cu președintele Consiliului Județean, cu primarul municipiului, cu primarul municipiului de la Ramnicu Sărat şi, nu in ultimul rand, cu parlamentarii de Buzău şi de la Partidul Social Democrat și de la Partidul Național Liberal şi cred că asta e diferența intre parlamentarii celor două partide şi parlamentarii celorlalte partide, că noi toți suntem buzoieni. Avem doi parlamentari de la Suceava şi de la Iași. Este foarte adevărat că impreună cu domnul ministru Sorin Grindeanu şi cu echipa de la CNAIR, domnul director Pistol, acum un an și ceva am fost tot la Buzău și am semnat primul lot din cele 13 loturi care constituie Autostrada A7, de fapt Autostrada Moldovei, mult-promisa autostradă a Moldovei de 30 şi ceva de ani. Echipa coordonată de către ministrul Sorin Grindeanu a reușit nu numai să deblocheze absolut toate licitațiile și să le incheie, astăzi, in ceea ce privește ultimul lot, dar a reușit ca toate să fie in derulare și in execuție in acest moment. Din informațiile mele, parcă doar la lotul 2 este o anumită intarziere, unde unul dintre participanți a şi anunțat că va incerca să recupereze decalajul. In rest, pe toate loturile, constructorii implicați sunt in termenele asumate și chiar le-au depășit. Anul acesta, domnul Grindeanu și echipa sa vor mai semna incă aproape 60 de km de autostradă şi vor da in folosință 100 de km de autostradă și drum expres. De foarte mult timp nu s-a mai intamplat acest lucru in Romania. Mă bucur că am reușit să deblocăm infrastructura mare. Toată Autostrada Moldovei este prinsă in PNRR, este din fonduri europene, ca să ințelegem adevărata importanță a PNRR-ului şi, din cifrele pe care le am eu, dar sigur domnul ministru Grindeanu să detalieze, anul viitor o să finalizăm aproape 250km de autostradă și de drum expres.
După recordul de a avea prima mie de kilometric, dorim ca anul acesta să finalizăm 100 de km și anul viitor 250 de km. Incepem să ne ridicăm la așteptările romanilor in ceea ce privește infrastructura. N-aș vrea să inchei fără să vorbesc despre două lucruri care s-au intamplat ieri, foarte importante pentru noi toți romanii. Am finalizat negocierea PNRR-ului cu Comisia Europeană și, incepand de ieri, am scos procentul de 9,4% care limita creșterile pensiilor din Romania, a părinților și bunicilor noștri, pană in anul 2070. Nu cred că mai are rost să spun cine a făcut această grozăvie. Ce pot să vă spun este că au fost săptămani și luni intregi de discuții intre miniștri, echipele tehnice, eu personal, ca să reușim să scoatem acest 9,4 impus in PNRR, astfel incat să nu mai fie condiții pentru ca Ministerul Transporturilor să continue toate investițiile prinse in PNRR. Al doilea lucru important, il știm cu toții, este unul de bucurie: echipa Romaniei a reușit să invingă și aseară la Arena Națională și să se situeze pe primul loc in grupă, cu aproape cinci puncte in fața celei de-a doua echipe clasate. Cred că a venit momentul să ne asumăm ca și statul roman, ca și Guvernul Romaniei să se implice direct in finanțarea academiilor de fotbal. Dacă actuala Națională ne-a redeschis o speranță in ceea ce privește fotbalul romanesc, cred că și statul roman are datoria de a veni alături de cluburile care au investit pană acum in academiile de fotbal, alături de Federația Romană de Fotbal, ca să creăm o bază cat mai solidă și o perspectivă cat mai clară pentru viitorul fotbalului romanesc, atat de mult așteptat de către noi toți, microbiștii, și de către noi toți romanii. Mulțumesc mult, incă o dată!
Sorin Grindeanu: Bună dimineața! Domnule președinte, domnule prim-ministru, domnilor primari, domnilor parlamentari, să ştiţi că mi-aș fi dorit ca acest moment - cel puțin acest lot 3 - să se intample mai devreme. Dacă stăm să ne uităm un pic in spate, o să vedem că colegii de la CNAIR au dat soluția aceasta in urmă cu un an de zile, un an și ceva. Sigur, in acest an, şi n-am să mă feresc să spun, niște domni bine intenționați de la un organism numit CNSC au considerat necesar să dea diverse decizii care, intr-un final, după un an și ceva, au dus la aceeași soluție pe care noi am dat-o in urmă cu un an. Nu mă feresc să spun că s-a pierdut un an de zile din vina unor domni care nu răspund şi care nici măcar nu sunt, să spunem, dacă ar fi magistraţi, domnule prim-ministru, şi ar fi peste orice, să spunem, influenţă sau orice modalitate de a fi traşi la răspundere, dar nu, vorbim de un consiliu in care niște domni sau niște doamne hotărăsc, pe miliarde de euro, să dea după un an de zile aceeași decizie pe care noi am dat-o in urmă cu un an, iar noi ne puteam afla astăzi, cand vorbim, in situația in care ne aflam pe loturile 1 și 2, undeva la 30 - 40%, adică execuție in teren. Cine răspunde pentru acest an pierdut? Nu răspunde nimeni, pentru că acest consiliu este dincolo de orice formă de a fi tras la răspundere. Eu cred că, domnule prim-ministru, e cazul, și știu că aveți in vedere acest lucru, să ne uităm - și colegii din Parlament - la răspunderea pe care, din punctul meu de vedere, trebuie să o aibă și cei care intarzie in acest mod lucrări de investiții, și nu orice fel de investiții, ci finanțate prin PNRR. Sigur, aici vorbim de un lot care are perioada de execuție cam de 20 de luni. Asta inseamnă că ne vom inscrie in termenul dat de PNNR - 2026 - mult mai devreme de atat, dar puteam să fim gata cu acest lot la finalul anului viitor, in toamna anului viitor, dacă se păstra ceea ce CNAIR-ul a dat inițial. Eu nu pot să trec peste acest lucru, am ținut să il spun pentru că e adevărul. In al doilea rand, să ştiţi că toate lucrurile pe care primul ministru le-a anunțat mai devreme au fost posibile fiindcă, de doi ani de zile, Ministerul Transporturilor a devenit o prioritate pentru guvernele Romaniei, fiindcă vorbim de două guverne in ultimii doi ani. Vă dau un singur exemplu. In urmă cu doi ani de zile, bugetul Ministerului Transporturilor era cam de 14 miliarde. Vom termina acest an cu o valoare dublă, in doi ani de zile, 28 de miliarde. Și n-aș vrea să vă spun cat solicităm pentru la anul, domnule prim-ministru, că e posibil, nu dumneavoastră, dar domnul ministru al finanţelor să nu aibă nişte zile plăcute dacă spun limitele pe care le-am cerut. Dar de ce am făcut acest lucru? Nu doar eu, ci și colegii mei, și in special colegii de la CNAIR, pentru că toate aceste proiecte, dacă vrem să le ducem la bun sfarșit, au nevoie de finanțare. Și in acești ani, guvernele Romaniei au oferit finanțare către Transporturi. Eu vreau să-i mulțumesc lui Marcel Ciolacu pentru că şi atunci cand era președinte al Camerei Deputaților și acum, de cand e prim-ministru, a ințeles această prioritate pe care o avem la Transporturi și a sprijinit total finanțarea acestui domeniu. Fără acest sprijin, să știți că puteam să vorbim foarte multe. A trecut perioada in care facem autostrăzi cu muncă patriotică. Nu, nu facem nici cincinalul in 4 ani şi jumătate și nici autostrăzile nu se fac cu muncă patriotică, se fac cu finanțări, fie că vorbim de finanțări europene, marea parte a acestor proiecte, și cofinanțările de la bugetul de stat. Inchei prin a mai spune două lucruri. Da, pană la sfarșitul anului, colegii de la CNAIR vor reuși să finalizeze cei aproximativ, dacă nu chiar mai bine de 100 de km de drum expres și autostradă și, da, de azi incepand şi pană la sfarșitul anului viitor, vom da in circulație cel puțin 250 de kilometri de autostradă și drum expres. In toamna aceasta, ca să fac acest anunț, in cateva zile chiar, vom da in circulație A0 Nord, după aceea vor urma 31 de km pe Drumul Expres Craiova - Pitești, după aceea 23 de km pe A0 Sud, incă in jur de 15 km pe Chețani - Campia Turzii. Acestea toate vin impreună cu cei 13 km pe care Nurol i-a inaugurat in luna septembrie, și merită să amintesc acest lucru, fiindcă odată cu acei 13 km, care au fost dați in circulație in Transilvania, s-a atins acea bornă de o mie de kilometri. Din perspectiva mea, și știu că și din perspectiva primului-ministru, nu e neapărat un motiv de laudă că, după 30 și ceva de ani de la Revoluție, am atins mia de kilometri, dar vă asigur că ritmul şi drumul pe care am intrat acuma şi ritmul de care aminteam, va duce ca următoarea țintă privind mie de kilometri să fie atinsă mult mai devreme. In paranteză fie spus, in acest moment, in Romania sunt in execuție, astăzi, cand vorbim, peste 700 de km de drum expres și autostradă, ceea ce ne duce la ceea ce spuneam mai devreme. Şi inchei prin a spune şi a pune un pic de presiune pe asocierea de companii turce, și aș spune că mă aștept nu doar să vă țineți de termenii contractului, ci să și devansăm un pic. Să știți că nu veți fi urmăriți doar de mine, veți fi urmărţit și de primul ministru, că e din Buzău și va şti exact ce şi cum vă veți duce la bun sfarșit contractul. Am incredere că veți respecta toate aceste termene. Vă mulțumesc.
Reporter: Domnule premier, vă rog să ne spuneţi dacă dumneavoastră sunteţi de acord cu propunerea avansată de ministrul finanţelor, respective aceea că cetăţenii care reclamă alţi cetăţeni că fac evaziune fiscală sau alte companii, să primească bonusuri.
Marcel Ciolacu: Urmează să discutăm in interiorul Guvernului această propunere. Nu e prima oară şi nu o să fie nici ultima oară. Am o mare rugăminte. Eu sunt mai in varstă decat dumneavoastră și am trăit sub comunism. Chiar dacă avem alte păreri decat ale noastre proprii, nu trebuie să-i transformăm pe cei cu păreri in dușmani ai poporului. Treaba fiecare ministru este să aibă păreri, cateodată sunt bune, cateodată sunt rele. S-ar putea să se impună o astfel de măsură, dar decizia politică este la coaliție, este la președintele Nicolae Ciucă cu colegii dansului și la mine impreună cu colegii mei. Dar haideți să nu mai judecăm oamenii după părerile pe care le au, după propunerile pe care le au. Hai să-i judecăm după performanța guvernamentală, după ceea ce realizează și după cum funcționează și cat de eficient e statul roman. Findcă marea noastră problemă este că am avut un stat anchilozat, un stat care a intrat in niște clișee. Trebuie să reușim să ieșim din aceste cercuri; cateodată, cand dorești să ieși din aceste clișee, vin și niște propuneri bune, dar şi nişte propuneri mai puțin bune. Un lider care se inconjoară de oameni care nu țin cont numai de părerea lui sau care nu doar il laudă, va reuși să ia deciziile corecte. Eu cred in democrație și aceasta este părerea mea foarte sinceră.
Reporter: Domnule premier, cu permisiunea dumneavoastră, aș insista și aș vrea să vă intreb cu ce poziție mergeți in coaliție. Credeți că ar trebui să fie acordate?
Marcel Ciolacu: Sunt ferm convins că după ce vom lua o decizie in coaliție, o să vă anunțăm. De ce vreți să-l jignesc pe domnul președinte Nicolae Ciucă, ca eu să iau o decizie astăzi, impreună cu dumneavoastră, fără să discut cu dansul? Acela nu mai e un parteneriat, iar de acest lucru aţi mai avut parte pană acum in 30 de ani. Eu imi doresc un parteneriat cu președintele Nicolae Ciucă.
Reporter: In urmă cu o zi, ați vorbit despre reducerea impozitării pe muncă și aș vrea să vă intreb dacă, de la 1 ianuarie, am putea să vededem...
Marcel Ciolacu: Nu se poate de la 1 ianuarie și am anunțat acest lucru. Am zis că este primul lucru pe care il are in vedere, după ce vedem execuțiile pană la sfarșitul anului și execuția, in primul rand, pe primul trimestru al anului 2024. Vom veni, dar avem in vedere in coaliție și am discutat acest lucru in coaliție, că impozitarea muncii, după cum bine știți și dumneavoastră, este cea mai mare. Este in oglindă cu impozitarea capitalului. Ca să ințelegem, peste tot in lume se impozitează capitalul. Noi avem cea mai mare impozitare pe muncă și cea mai mică pe capital și trebuie găsit echilibrul, pentru că dacă nu găsim echilibru, vom crea crize sociale. Așa se ajunge la crizele sociale: acumularea de o parte a marilor averi și sărăcirea in partea cealaltă și discuția interminabilă de ce mărim pensiile. Pentru că sunt cele mai mici, pentru că acei oameni nu mai pot trăi cu o pensie de 1.500 lei şi acei oameni, cu tot regretul, sunt bunicii și părinții noștri, sunt cei care au construit această țară.
Reporter: Avem două proiecte importante in Buzău și am vrea, dacă ne puteți spune, care este stadiul acestora. Este vorba despre penitenciarul de la Unguriu și centura de est a municipiului Buzău.
Marcel Ciolacu: Referitor la cel de la Unguriu, am vorbit cu doamna ministru- și in ultimele forme știți că s-a ținut de mai multe ori licitația, nu s-a prezentat nimeni, cred că a prins perioada cand s-au scumpit materiale. Toate proiectele demarate in județul Buzău și in municipiul Buzău vor fi finalizate. Știu că, in municipiu - e domnul primar aici - ştim cu toții: cand avem o problemă cu confortul, cand se fac anumite investiții de fond, nu de formă, fiindcă eu am văzut că Constantin Toma nu vopsește nici copacii, nici blocurile, face investiții sunt ferm convins că va finaliza...
Reporter: Deci nu ştim exact stadiul la penitenciar, ştim doar că nu s-a prezentat nimeni.
Marcel Ciolacu: Nu, in momentul acesta se ţine licitaţia.
Reporter: Şi la centura de est a municipiului?
Marcel Ciolacu: Sigur.
Reporter: Care este starea?
Marcel Ciolacu: Toate proiectele sunt in derulare. La penitenciar s-a ținut de vreo două ori, din cate știu eu, licitația, și nu s-a prezentat nimeni. Intre timp s-a demarat din nou. Parcă și la nivel internațional am spus că vom face aceste investiții in penitenciare.
Reporter: Mulţumesc.
Reporter: Bună ziua! Domnule premier, pentru anul viitor sunt estimate plăți doar pe dobanzi de aproximativ 40 de miliarde de lei?
Marcel Ciolacu: De ce nu il intrebați pe Cițu? De ce nu ați țipat cand a făcut datorii de 9,2% din PIB? Cumva considerați că acele datorii nu le plătește? Va veni vreun prim-ministru sau vreun președinte al Romaniei care să spună: Domnule, nu vă supărați, eu n-am nicio treabă cu ce au făcut ei? De ce n-a văzut Romania cand un inconștient a dus țara in această zonă? Iertați-mă că intreb și eu. N-am nicio problemă, răspund la orice intrebare, dar acesta este adevărul. Da, acele datorii trebuie plătite și ne-am pregătit și vom bugeta, ca să nu intrăm, Doamne ferește, in incapacitate de plată, buffer-ul care este acum și la Banca Națională și la Ministerul de Finanțe, fiindcă avem cel mai mare buffer. Nu este o problemă să avem incapacitate de plată sub nicio formă anul viitor.
Reporter: Și o ultimă intrebare. Agenția financiară Moodys a spus că, in urma raportului pe care l-a făcut, dacă adoptăm legea pensiilor in forma actuală, am rămane cu deficitul la 6% in următorii doi ani.
Marcel Ciolacu: Haideți să vedem cu măsurile pe care o să le prezinte ministrul finanțelor, joi, pe digitalizare, pe anumite porțiuni structurale, și termenele pe care și le asumă intreaga echipă de la ANAF. Lucrăm de aproape o lună de zile. Repet, impreună cu domnul președinte Nicolae Ciucă, ne-am implicat și ne-am făcut un plan pe următoarea perioadă. O să modific, o să vin impreună cu președintele Nicolae Ciucă cu o modificare legislativă, noi doi fiind inițiatorii pe zona de evaziune fiscală. Toate aceste lucruri vor ajuta la colectare. A venit timpul ca toată lumea să plătească impozitele. Dacă nu ințeleg cu vorbă bună, vom avea legislația de data aceasta foarte bine pusă la punct, astfel incat să o facă sau să aleagă ce vor să facă.
Reporter: Aș avea o intrebare pentru domnul ministru Grindeanu. Ințeleg că angajații din CFR au anunțat că vor intrerupe intrerupe activitatea incepand din data de 27 noiembrie, din lipsa unui contract colectiv de muncă și pentru că acea ordonanță de reducere a cheltuielilor in sectorul bugetar le-ar putea diminua sau tăia acele sporuri salariale. Aș vrea să vă intreb cum incercați să stingeți acest conflict de muncă? Mulțumesc!
Sorin Grindeanu: In primul rand, săptămana trecută, Guvernul a aprobat memorandumul prin care Metrorex, CFR, CFR Călători și CFR Marfă sunt exceptați...; pană in 8.000 lei - la fel ca la celelalte companii. Guvernul a făcut, urmare și a discuțiilor cu sindicatele, pentru că au fost discuții și la nivel de minister și am avut runde de discuții și cu primul ministru, am făcut acest memorandum. Ştiu că mai există o problemă, cea legată de salarii și de modul in care se reașează după aplicarea acestei ordonanțe. Sunt discuții, inclusiv in această săptămană, să găsim soluții. Sunt discuții. Toate celelalte puncte, fie că vorbim de Metrorex, fie că vorbim de companiile de pe zona feroviară, au fost rezolvate prin adoptarea acestui memorandum și sunt discuții, inclusiv, cred, astăzi, intre reprezentanți ai ministerului și sindicat.
Reporter: Domnule Grindeanu, cam pe cand estimați că se va finaliza construcția A7, toată A7?
Sorin Grindeanu: Noi avem 13 loturi. Eu așa, să vă spun realist, dincolo de termenele date de contract, că pot să vă spun și de pe termenele date de contract, dar realist pot să spun că mă aștept ca anul viitor, deși nu sunt termene decat pe o parte dintre ele, să fie finalizate șase, poate chiar șapte, și mă refer la al șaptelea să fie cel din jurul Adjudului, intre Focșani și Bacău, dar cele patru intre Focșani și Buzău mă aștept să fie finalizate, precum şi cele două, care sunt conform contractului, loturi dintre Ploieşti şi Buzău, să fie finalizate. In paranteză fie spus, mi-aș fi dorit și lotul acesta, dacă in urmă cu un an și ceva se semna contractul, cand am dat, așa cum am spus mai devreme, prima dată, același caștigător. Dar in 2025, pe termenele pe care le avem in acest moment, vor fi finalizate și celelalte șase, posibil șapte. E in funcție de acel lot dintre Focșani și Bacău, care are termenul 2025. Eu vreau să subliniez acest lucru. Doar patru loturi de autostrada din 13 au termen 2024, restul au trmen 2025, dar eu am spus că se pot da șase, chiar șapte, pană la finalul anului viitor.
Reporter: Care sunt problemele cu care se confruntă constructorii? Bănuiesc că au fost spuse astea.
Sorin Grindeanu: Să știți că am beneficiat de sprijin politic, noi la Ministerul Transporturilor, in a se aproba diverse ordonanțe, hotărari de guvern, deci un cadru legal, astfel incat toată această escaladare a prețurilor, pe care n-am trăit-o doar in Romania, ci a fost peste tot in lume, să poată să fie suportată de către beneficiari, in cazul nostru, beneficiar CNAIR sau Ministerul Transporturilor. Ăsta e un lucru pe care noi l-am făcut primii din Uniunea Europeană. In acest moment, eu nu știu, cred că mai e un singur caz sau două de țări membre ale Uniunii Europene care au adoptat un cadru normativ de acest tip. Nu e vina constructorilor că a crescut prețul la fier beton sau la toate celelalte materiale. Acesta e un lucru prin care noi am venit in intampinarea constructorilor. Doi: am văzut in ultimele zile - și vă mulțumesc pentru intrebare și pentru oportunitate - am văzut că tot se chinuie cațiva, care n-au dat nici măcar 1km de autostradă in circulație in gloriosul mandat de opt luni, să spună că, domnule, sunt probleme pentru că cei de la CNAIR, de la Transporturi nu mai au bani și nu plătesc facturile. Fals! Nu există niciun fel de intarziere la plată, există sume, avem bani in buget, dacă n-avem, credeți-mă, că știu să țip şi să cer primului ministru, astfel incat toate aceste investiții extrem de importante pentru țara noastră, să nu aibă niciun fel de sincopă. Nu e cazul. Deci toate sunt plătite. Eu știu că e ciudat pentru cineva care n-a fost pus in situația să plătească facturi, că n-au dat niciun kilometru de autostradă in circulație și cand nu dai niciun kilometru de autostradă, nu plătești facturi. Dacă ei sunt au fost in această situație nu inseamnă că noi suntem și noi in această situație. Dar incheiind - poate am vorbit prea mult - tot timpul sunt discuții și nu reușești să rezolvi toate chestiunile pe care le deschid și le au companiile, că e vorba de exproprieri, că e vorba de relocări de utilități. Sunt lucruri care apar de la caz la caz, dar chestiunile majore au fost rezolvate de către noi și, sigur, pe parcurs, dacă apar altele...
Reporter: O ultimă intrebare pentru domnul premier, vă rog. Ştiu că deja s-a intarziat, dar asta este. Care este calendarul adoptării bugetului de stat pentru anul 2024?
Marcel Ciolacu: Pană la sfarșitul anului.
Reporter: Acesta.
Marcel Ciolacu: ...;Impreună cu colegii mei o să avem buget.
Reporter: Ok, mulțumesc!
Marcel Ciolacu: Autoritățile locale, centrale să știe foarte clar iși vor incepe anul cu investiții. Mulțumim mult!
Sursa: Guvernul României