După anunțul privind desprinderea, în zbor, a unei porțiuni din fuzelajul unui Boeing 737 Max 9, autoritatea aviatică din SUA, Federal Aviation Administration, a decis ca peste 170 de aeronave să fie consemnate la sol, decizie urmată la nivel internațional de companiile aeriene. Incidentul slăbește și mai mult încrederea în aceste aeronave, după cinci ani de la identificarea unui defect software, care a dus la prăbușirea a două avioane Max și a provocat peste 300 de victime.
Pierderile raportate doar în 2019, ca urmare a consemnării la sol a avioanelor, au ajuns la 14,5 miliarde de dolari, spune într-o analiză Claudiu Cazacu, consultant de strategie în cadrul XTB România. Compensațiile ulterioare, amplificate de interdicția de zbor pentru o perioadă de 20 de luni, amânarea și pierderea unor comenzi sunt estimate la alte peste 15 miliarde de dolari.
„Boeing a înregistrat pierderi financiare în fiecare an, începând din 2019, fiind întrerupte, astfel, peste două decenii de profitabilitate. Alte «turbulențe» pe drumul spre refacerea fluxurilor pozitive de numerar au fost întâmpinate după descoperirea unor piese cu defecte ale unui furnizor, în primăvara lui 2023. Și acest lucru a dus la amânarea unor livrări. În același timp, în toamnă, un furnizor de motoare atât pentru Boieng, cât și pentru Airbus a anunțat că a descoperit documentații false care au acoperit piese contrafăcute ale unui comerciant, ceea a impus verificări suplimentare pentru un număr mare de aeronave. Această știre a fost, iarăși, una care a generat îngrijorare în industrie și în rândul pasagerilor”, a explicat Claudiu Cazacu.
Riscurile pentru Boeing, amplificate de „povara” unei datorii uriașe
Verificările recente ale avioanelor Boeing, efectuate de United Airlines, arată că au fost identificate probleme tehnice, cum ar fi șuruburile slăbite. Totuși, sub presiunea pierderilor înregistrate pe măsură ce avioanele rămân la sol, unele companii au anunțat că vor încheia testele în câteva zile, altele în două săptămâni. CEO-ul Boeing a recunoscut vina companiei, cu lacrimi în ochi, și a promis că va acționa pentru remediere. Riscurile pentru companie sunt amplificate și de povara „grea” a unei datorii de 52 de miliarde de dolari, potrivit celui mai recent raport financiar trimestrial al firmei, cu o capitalizare de 137,8 miliarde de dolari. Noi raportări vor fi emise în data de 31 ianuarie, cele mai așteptate date fiind cele despre despre estimările de livrări în trimestrele următoare.
„Orice prelungire a termenelor de livrare se traduce, de fapt, în pierderi adăugate celor peste 21 de miliarde de dolari pierdute de Boeing în ultimii 3 ani și măresc presiunea pe capital. E mai probabilă utilizarea suplimentară a datoriei, iar costul dobânzilor ridicate să prelungească drumul spre revenirea pe profit”, spune consultantul de strategie din cadrul XTB.
Dacă incidentul recent cu avionul Boeing s-ar fi petrecut la o altitudine mai mai ridicată și ar fi produs victime, s-ar fi generat o „undă de șoc” mult mai puternică în piață. Companiile aeriene știu faptul că pentru pasageri confortul înseamnă, de fapt, siguranță. Acest criteriu influențează clienții să zboare cu un model sau altul de aeronavă, iar companiile sunt atente la acest aspect. În aceste condiții, incidentul ar putea să aibă efecte în timp și să reducă puterea de negociere a Boeing în privința prețurilor. Vestea este una neplăcută pe măsură ce costurile tind să crească, iar contractele setează prețuri pe termen lung.
Potrivit lui Claudiu Cazacu, bursele au intuit riscurile directe și indirecte și au răspuns puternic. Investitorii au simțit „golul de aer” în propriile portofolii: acțiunile Boeing au scăzut cu 8% în prima sesiune de după episodul desprinderii unei bucăți din fuzelaj, adâncind astfel scăderea de la începutul anului la 12,6%.
„Necazurile companiei americane au fost văzute drept un avantaj relativ pentru competitorul său european. Acțiunile Airbus au crescut cu 2,5% luni, iar miercuri, la închidere, acestea înregistrau un avans de 3% față de începutul anului. Deși nu trece printr-o amenințare existențială, Boeing e supus la provocări importante și are nevoie să recâștige încrederea clienților și investitorilor, un proces de durată. Pentru o vreme, abordarea mai prudentă a Airbus transformă compania europeană într-un câștigător”, punctează Claudiu Cazacu.