Cheltuielile companiilor cu inteligența artificială generativă (Gen AI) vor crește în 2024 cu 30%, de la aproximativ 16 miliarde de dolari în 2023, potrivit celei mai recente ediții a raportului Deloitte Technology, Media and Telecommunications (TMT) Predictions, și mai multe companii își vor dezvolta propriile modele de Gen AI, în încercarea de a spori productivitatea, de a optimiza costurile și de a stimula inovația. Apetitul companiilor pentru Gen AI va fi egalat de disponibilitatea furnizorilor de software de a încorpora această tehnologie în propriile oferte. Raportul Deloitte estimează că aproape toate companiile care oferă soluții de tip software pentru organizații vor integra Gen AI măcar în unele dintre ofertele lor până la sfârșitul anului 2024, ceea ce le-ar putea spori veniturile cu 10 miliarde de dolari, un volum important în condițiile în care această nouă piață există de doar un an, însă veniturile ar urma să fie generate în principal în a doua jumătate a anului.
Piața cipurilor optimizate pentru Gen AI va crește, de asemenea, în lunile următoare, estimează raportul, aceasta fiind evaluată la peste 50 de miliarde de dolari în 2024, de la aproape zero în 2022. Veniturile generate de cipurile create pentru Gen AI ar putea ajunge la 400 de miliarde de dolari în 2027 și, împreună cu alte cipuri care permit utilizarea de soluții AI, ar putea reprezenta jumătate din valoarea tuturor semiconductorilor vânduți.
„Dezvoltarea Gen AI a pus inteligența artificială în centrul inovației din organizații. Gen AI a intrat rapid pe lista priorităților, dar este esențial pentru companii să înțeleagă și provocările pe care le implică acest progres, printre care necesitatea actualizării sistemelor vechi (legacy systems), asigurarea confidențialității și securității datelor și chiar conformarea, deoarece reglementările legate de această tehnologie sunt în faza de pregătire și în permanentă evoluție. În acest context, este necesar ca liderii de business să analizeze tehnologia Gen AI în toată complexitatea ei, pentru a beneficia pe deplin de ea și, în același timp, pentru a gestiona riscurile în mod eficient”, a declarat Andrei Ionescu, Consulting Market Leader, Deloitte România.
În ceea ce privește serviciile de streaming, furnizorii au reușit în mare parte să atragă audiențe mari, dar nu și profit. Raportul subliniază că peisajul ar putea deveni mai complex, dar cu un salt semnificativ spre profitabilitate, principalii furnizori de servicii de streaming video la cerere din SUA oferind un număr dublu de tipuri de abonamente care includ diverse oferte cu beneficii specifice la prețuri diferite, de la o medie de patru opțiuni în 2023 la opt sau chiar mai multe până la finalul anului 2024. Raportul estimează că noile tipuri de abonamente ar putea oferi accesul la conținut cu expunere la reclame sau fără, accesul parțial sau complet la conținut, oferte și pachete lunare și anuale și chiar elemente noi, cum ar fi schemele de câștigare a fidelității clienților.
În zona dispozitivelor mobile, smartphone-ul ar putea avea unul dintre cei mai buni ani din istorie în 2024, funcția de autentificare devenind un aspect din ce în ce mai important pentru valoarea dispozitivului. Smartphone-urile vor fi folosite de trilioane de ori în 2024 pentru autentificare, cum ar fi pentru accesarea site-urilor, efectuarea plăților online și în magazine, deblocarea mașinilor și accesul în clădiri. Având în vedere această evoluție, preocupările legate de încredere și securitate cresc, raportul prognozând că costul anual al breșelor de date va crește la peste cinci trilioane de dolari în 2024.
În ceea ce privește piața serviciilor de divertisment audio, cum ar fi podcast-urile, platformele de streaming de muzică, radioul și cărțile audio, raportul arată că mai mulți consumatori din întreaga lume vor opta pentru acestea în 2024, iar numărul mediu lunar de ascultători va ajunge la peste 1,7 miliarde pentru podcast-uri, la 270 de milioane pentru cărțile audio, la 750 de milioane pentru platformele de streaming de muzică și la aproape 4 miliarde pentru radio. Deși mai mulți consumatori se îndreaptă către divertismentul audio, veniturile pieței ar putea rămâne modeste, înregistrând o rată de creștere de 7% pe toate formatele.
În următorii doi ani, granița dintre universul cinematografic și cel interactiv se va estompa și mai multe studiouri de producție vor aborda proprietatea intelectuală pornind de la ideea de a realiza seriale, filme și jocuri. Jucători din industria media, precum HBO Max, care a transformat seria de jocuri „The Last of Us” în serial de televiziune în 2023, și Netflix, care a lansat oferte de jocuri video pe dispozitive mobile, inclusiv jocuri bazate pe filmele și serialele disponibile abonaților săi, pun deja bazele acestei piețe. Raportul Deloitte TMT Predictions 2024 arată că ponderea veniturilor încasate din drepturile de proprietate intelectuală asupra jocurilor video se va dubla până în 2025 și că platformele mari care oferă servicii de streaming video vor include seriale și filme bazate pe jocuri.
Raportul anual Deloitte TMT Predictions oferă o perspectivă asupra tendințelor din domeniul tehnologiei, media și telecomunicațiilor care pot perturba și transforma ecosistemele de afaceri și de consum din întreaga lume.