Există un scenariu pe care niciun șofer nu vrea să-l vadă vreodată: o minge care se rostogolește pe șosea. Există o mare posibilitate ca aceasta să fie urmată imediat de un copil alergând, indiferent de trafic. Dar, în timp ce șoferii umani pot evalua această situație folosind cunoștințele lor contextuale, sistemele de conducere asistată și automată de astăzi trebuie să învețe cum să o facă. Bosch urmărește utilizarea IA generative pentru a îmbunătăți în continuare funcțiile de conducere automată. Ca parte a acestui obiectiv, Bosch și Microsoft explorează oportunități de colaborare și de valorificare a puterii inteligenței artificiale generative. „Bosch lucrează pentru a aduce la bordul autovehiculului o nouă dimensiune a aplicațiilor IA”, a declarat dr. Stefan Hartung, președintele Consiliului de administrație Bosch, la conferința AIoT Bosch Connected World (BCW) din acest an de la Berlin. Se preconizează că IA generativă va asigura autovehiculelor posibilitatea de a evalua situațiile și de a reacționa în consecință și, în acest fel, de a oferi și mai multă siguranță utilizatorilor de drumuri. Siguranța mai mare pe drum este, de asemenea, dorința a 60 de procente dintre respondenții de la Bosch Tech Compass de anul acesta, un sondaj Bosch reprezentativ la nivel mondial pe subiecte legate de tehnologie și IA.
IA generativă pentru a face traficul rutier mai sigur
Cele două companii preconizează că o colaborare poate duce la un nivel superior performanța funcțiilor de conducere automată, anticipând că IA generativă va contribui la sporirea confortului autovehiculului și la oferirea unei siguranțe mai mari pentru toți utilizatorii de drumuri. Pentru a realiza acest lucru, înțelegerea cuprinzătoare pe care o are Bosch în materie de autovehicule și expertiza cu privire la IA specifică domeniului auto vor fi inestimabile, precum și accesul la datele de la senzorii autovehiculului care să fie furnizate pentru IA generativă. „Având în vedere angajamentul nostru neclintit față de drumuri mai sigure, Microsoft dorește să exploreze oportunitățile de colaborare cu Bosch pentru a deveni pionier în materie de inteligență artificială generativă”, a declarat Uli Homann, vicepreședinte corporativ și arhitect remarcabil.
Chiar și în momentul de față, în materie de sisteme de instruire pentru conducerea automată, IA se confruntă rapid cu limitele sale. Sistemele de asistență pentru șofer de astăzi pot detecta oameni, animale, obiecte și autovehicule, dar în viitorul apropiat IA generativă ar putea ajuta la determinarea posibilității ca o situație să ducă la un accident. IA generativă utilizează cantități mari de date pentru a instrui sistemele pentru conducere automată, permițându-le să tragă concluzii îmbunătățite din aceste date. De exemplu, ar putea înțelege dacă un obiect de pe drum, din față, este o pungă de plastic sau o piesă auto deteriorată. Aceste informații pot fi folosite fie pentru a comunica direct cu șoferul, cum ar fi afișarea unui avertisment, fie pentru a iniția manevre de conducere adecvate, cum ar fi frânarea concomitentă cu aprinderea luminilor de avarie.
Bosch și Microsoft s-au asociat deja pentru a dezvolta o platformă software universală pentru conectarea perfectă a autovehiculelor și a cloud-ului și așteaptă cu nerăbdare să colaboreze pentru a identifica noi oportunități de a pune la dispoziție tehnologia IA de ultimă oră clienților lor și industriei de autovehicule autonome.
Inteligența artificială generativă ca impuls pentru inovație
„IA generativă constituie un impuls pentru inovație. Poate reprezenta pentru industrie un avans la fel de important ca invenția calculatorului”, a declarat Tanja Rueckert, membră a Consiliului de administrație Bosch și director în domeniul digital. Noul sondaj Bosch Tech Compass 2024 arată și acest lucru: 64 de procente dintre respondenți consideră că IA reprezintă tehnologia cu cea mai mare importanță pentru viitor. Pentru a face o comparație, doar 41 de procente dintre respondenți erau de această părere cu doar un an în urmă.
De la producție până la munca de zi cu zi la birou, IA generativă este deja folosită în multe domenii în cadrul Bosch. Pe lângă Microsoft, compania colaborează cu mai mulți parteneri, inclusiv AWS, Google și Aleph Alpha. Unitatea cu capital de risc a Grupului Bosch, Bosch Ventures, a investit anul trecut în compania pentru IA Aleph Alpha. Bosch a anunțat, de asemenea, că va colabora cu startup-ul pentru a găsi noi cazuri de utilizare atât pentru angajații Bosch, cât și pentru clienți. „Companiile Bosch și Aleph Alpha vor să învețe una de la cealaltă, să beneficieze de cunoștințele celeilalte și să lucreze împreună la cazuri de utilizare din mai multe domenii”, a declarat Rueckert. Acest parteneriat dă acum primele roade în America de Nord: în colaborare cu Aleph Alpha, Bosch lansează recunoașterea vorbirii bazată pe inteligență artificială în numele unui producător de autovehicule premium. În cadrul acestei soluții, un chatbot înțelege și răspunde la apelurile pentru serviciul de depanare cu ajutorul procesării limbajului natural, care recunoaște și dialectele, accentele și stările oamenilor. Apelul este preluat direct, reducând la minim timpul de așteptare al șoferului. Pot fi procesate și rezolvate automat până la 40 la sută dintre apeluri, iar pentru interogări mai complexe, chatbot-ul transmite toate informațiile relevante unui agent de la centrul de servicii care preia imediat cazul.
De la motorul de căutare asistat de IA la producție
Experții în materie de IA din cadrul Bosch lucrează în prezent la peste 120 de aplicații specifice pe care le oferă aceste noi modele IA pentru angajații și clienții companiei. Astfel de aplicații includ generarea de coduri de program software sau chatbot-uri și voicebot-uri puternice, pentru a sprijini tehnicienii sau a interacționa cu consumatorii. O altă aplicație este AskBosch, motorul de căutare intern asistat de inteligență artificială, lansat la sfârșitul anului 2023, care asigură acces mai rapid, în limbaj natural, la o mare varietate de surse de date, care pot fi găsite în mod aleatoriu pe intranet, de exemplu. Pe lângă datele disponibile extern, AskBosch include și surse de date interne, astfel încât angajații Bosch pot căuta informații specifice companiei. IA generativă asigură, de asemenea, o viteză mai mare în producție: în cadrul proiectelor inițiale din două fabrici Bosch din Germania, IA generativă creează imagini sintetice pentru a dezvolta și dimensiona soluții IA pentru inspecția optică și pentru a optimiza modelele IA existente. Bosch preconizează că acest lucru va reduce timpul necesar pentru planificarea, lansarea și extinderea aplicațiilor IA de la intervalul actual de șase până la douăsprezece luni la doar câteva săptămâni. După trecerea cu succes a testelor, acest serviciu de generare a datelor sintetice urmează să fie oferit tuturor locațiilor Bosch.
Bosch Tech Compass 2024: stabilirea ritmului în utilizarea inteligenței artificiale
Pe măsură ce IA este folosită în tot mai multe domenii ale vieții, dezvoltarea profesională devine din ce în ce mai importantă: 58 de procente dintre respondenții sondajului Bosch Tech Compass sunt convinși de acest lucru. Această opinie este deosebit de răspândită în SUA, cu un procentaj de 63 de procente (Germania: 54 de procente, China: 52 de procente). Și în acest domeniu, Bosch stabilește ritmul în utilizarea inteligenței artificiale, în colaborare cu angajații săi. În 2019, Bosch a lansat un program de formare, care avea ca scop inițial punerea la curent a 30.000 de angajați pe tema IA. Până în prezent, au participat la program aproximativ 28.000 de angajați. La fel ca în cazul codului de etică Bosch IA, care stabilește linii directoare etice pentru lucrul cu inteligența artificială, acest program a fost completat cu conținut referitor la inteligența artificială generativă.